Total Pageviews

Saturday, 6 December 2014

Toekomst van de Retail sector

De toekomst van de retail sector staat ter discussie. Het aantal faillissementen (al dan niet met doorstart) is ongekend.

Voorlopig resultaat:
- autodealers (Koops Furness, Pouw, en vele vele andere kleinere spelers);
- boeken & CD's (E-plaza, ECI, Free Record Shop, Polare);
- electronica (Block, de Harense Smid, iCentre);
- mode & schoenen (Geddes & Gillmore, House of Shoes, Marlies Dekkers, Mexx, Schoenenreus);
- postorderbedrijven (Neckermann, Wehkamp)
- reisbureaus (D-Reizen, OAD reizen);
en
- overig (Dirck-III, Expo, Halfords, Piet Kerkhof, Sabon en Siebel).

Mogelijke redenen:
- de aanhoudende economische crisis;
- mismanagement door ego's en graaicultuur;
- bedrijfsfinancieringen met teveel bankkrediet;
- torenhoge huurlasten als erfenis uit het verleden met idiote waarderingen van commercieel OG;
- de absurd hoge parkeertarieven terwijl online verzendingen vaak "gratis" zijn;
- en bovendien een structurele verschuiving in distributiekanalen van "bricks" naar "clicks".

In principe zijn faillissementen "gezond" omdat dit de overblijvers en nieuwe toetreders meer kansen geeft. Failliete bedrijven waren zelden gezonde bedrijven. Heel soms is een faillissement totaal ten onrechte.

De verandering van "bricks" naar "clicks" zie ik niet meer omkeren. De acceptatie van online aankopen zal alleen maar toenemen mede omdat de jeugd opgroeit met online aankopen. Het familiebezoek aan een winkelcentrum is allang geen uitje meer maar een moetje. Dit zal enorme consequenties voor de Retail sector krijgen en dus ook voor de bedrijven in commercieel vastgoed. Die sector kent dan ook al de nodige faillissementen en tergend langzame bancaire herfinancieringen waarbij banken proberen om de aandeelhouders voor de toekomstige verliezen te laten opdraaien.

Het huidige aanbod aan winkels wordt reeds als te hoog gezien. Leegstand en verloedering in winkelstraten in de stadscentra ligt op de loer. Winkelcentra staan nu reeds (deels) leeg. Stedelijke herontwikkeling wordt een nog hogere prioriteit.

De toekomst in de Retail is aan niche spelers. Product (wat) en Plaats (waar) staan daarbij voorop. Prijs (hoeveel) is secundair omdat er online niet makkelijk alternatieven voorhanden zijn.